|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Spin doctor - avagy a politika reklámköntösbe bújik
|
www.prguruk.hu, Berkes Péter, 2007. március 13.
A kommunikáció meglehetősen sokszínű világából egy érdekes, ám annál marginálisabban kezelt területet - a politikai kommunikáció területét venném górcső alá, ezen írás keretében. Jó előre jelzem, hogy az aktuálpolitikai csatározásoktól mentes, hangsúlyozottan minőségelvű, ám korántsem elitista dsikurzust nyitnék e “sikamlós” témáról. A korábbiakban már tettem néhány hevenyészett kísérletet a téma indításával kapcsolatosan egyéb helyeken, de plasztikusan szólva nem igazán került a “top of mind”-ba.
A politikai kommunikációt ma már hazánkban sem a 90-es évek elejét idéző “bumfordiság”, stratégiai koncepciótlanság jellemzi.
Célcsoport, szegmentáció, médiabrief, reach, imázs-kommunikáció - mind-mind olyan kifejezések melyek már a politika mezejét sem kerülik el. Mostanság úgy hírlik, hogy főként reklámügynökségi szakemberekkel tölti meg a kormányzat az újonnan létrehozott miniszterelnöki kabinetet. Az látszik körvonalazódni, hogy a háttérben professzionális politikai kommunikációra szakosodott stratégiai tanácsadók sorakoznak majd.
Lesz itt minden stratégiai kommunikációs igazgató, marketingkommunikációs vezető, pr-igazgató. A reklámszakemberek kormányzati kommunikációban történő folyamatos térnyerése hatására lassan Magyarországon is megszokottá válik a “spin doctor” elnevezés, melyet azokra a kommunikátorokra aggatnak, akik a politikusok munkáját segítik a kampány és a kormányzás során. Az Egyesült Államokban sokan ezt tartják a kommunikációs szakma csúcsának, holott a gazdasági szférában ténykedő szakértők díjazása általában magasabb.
Korábban is történtek már próbálkozások igazi nagyágyúk szerződtetésére. Elég, ha Orbán Péterrel, a New York-ban dolgozó reklámszakemberrel folytatott konzultációt említjük. A vele való egyeztetés az anyagiakon bukott el, mivel a kancellária nem tudott annyi pénzt fizetni a szakembernek, amennyiért megérné neki otthagyni a New York-i állását, tudniillik a 43 éves reklámszakember Amerikában nyolcszor akkora fizetést kap, mint amennyit itthon tudtak volna neki fizetni.
Most egy csapásra vajon mi késztetheti a honi reklámszakma reprezentatív képviselőit arra, hogy állásukat otthagyva, a névtelenség védőernyője alól előbújva, nyíltan vállaljanak szerepet a kormányzati kommunikációban.
Az Egyesült Államokban sokan a politikai “spin doctor”-kodást tartják a kommunikációs szakma csúcsának, holott a gazdasági szférában ténykedő szakértők díjazása általában magasabb. Egy rangos – de még átlagos – politikai kommunikációs szakember évi 150–200 ezer dollárt keres a tengerentúlon, a sztárok pedig – mint például Dick Morris – ennél jóval többet. Bár szakemberből a kommunikáció területén nincsen hiány hazánkban, viszonylag kevés az igazán kiváló és főleg nagy gyakorlattal rendelkező, kipróbált politikai kommunikációs szakértő.Korábban csak a közigazgatásból áramoltak a “szakemberek” a piaci szférába, s a verseny szférából nem igazán vándoroltak át a közigazgatásba.
Ma már mindkettőre van példa: - a honi reklámszakma ikonikus alakjainak feltűnése a kormányzati kommunikáció területén; - Szigetvári Viktor(Szigetvári és Társai kommunikációs cég) feltűnése a versenygazdaságban, első látásra merésznek tűnő expanziós tervekkel.
A politikai történéseket látva annyi azonban egyre nagyobb bizonyossággal állítható, hogy a politikai folyamatokat immár hazánkban is show-businessként csomagolják.
Figyelem: a copywriter kezében már ott a papír, az art director szájában a ceruza, a kreatív és pr-guru előtt pedig maga a brief hever, s így együtt lendülnek a politika meglehetősen zilált terepe felé.
Tehetik, hisz eszköztáruk teljes, tudásuk a tetőfokn, a siker garantált. Garantált?
Mit szólsz?
Üdvözlettel: Berkes Péter marketing- és reklámkutató
Spin doctor - avagy a politika reklámköntösbe bújik, www.prguruk.hu, 2007. március 13.
|
|
|